NM i yrkesfag i gang med flere unge EL og IT- medlemmer som deltakere
Publisert: 23.10.18
- innholdet kan være utdatert
350 av landets dyktigste unge skal i løpet av denne uken konkurrere i å bli best innen de yrkesveiene de har valgt. Blant deltakerne er det hele ni EL og IT-medlemmer, fordelt på elektro og telekommunikasjon.
Det skal være konkurranser i hele 35 yrkesfag på arena X Meeting Point på Hellerudsletta. I tillegg til konkurransen arrangeres det en utdanningsmesse, for elever, foreldre og andre interesserte.
Deltakerne vært gjennom lokale og regionale konkurranser for å bli kvalifisert til NM. Gullvinnerne tas ut til det norske Yrkeslandslaget, som representerer Norge under Yrkes-VM i 2019. Mer om NM yrkesfag.
Elektro
- Thomas Lindhjem Aasrud, distrikt Vestfold/Telemark (Sem Elektro)
- Nils Enodd, distrikt Trøndelag (Vintervoll AS)
- Tora Kristine Holen, distrikt Oslo/Akershus (Eltel Networks)
- Torstein Ingebrigtsen, distrikt Hordaland/Sogn og Fjordane (Relacom)
- Jonathan Fredriksen Kobro, distrikt Agder (Relacom)
Telekommunikasjon
- Håvard Alnes, distrikt Møre og Romsdal (Zeni Elektro AS)
- Jonas Ormset, distrikt Møre og Romsdal (West Elektro AS)
- Jørgen Andreas Mo, distrikt Møre og Romsdal (Tussa Installasjon avd. Ørsta)
- Erlend Joni, distrikt Trøndelag, Vintervoll AS avd. Orkdal)
Vi ønsker alle deltakerne lykke til i NM!
Om Yrkes-NM
Yrkes-NM arrangeres av WorldSkills Norway, i samarbeid med Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. WorldSkills Norway er en ideell organisasjon som arbeider for å høyne statusen, interessen og kvaliteten på norsk yrkesutdanning. Bak organisasjonen står blant annet NHO, LO, KS, Spekter og en rekke fylkeskommuner.
Økt rekruttering til yrkesfag
Utover tilslutningen til WorldSkills (via LO,) jobber EL og IT Forbundet for økt rekruttering til yrkesfagene, blant annet gjennom vårt politiske arbeid. I statsbudsjettet for 2019 ber vi om ressurser som gjør at grunnskolen får tilbake skoleverkstedet, slik at elevene får jobbe med ulike materialer og moderne utstyr før de velger videregående opplæring. Det vil bidra til at flere elever får interesse for og oppdager sitt talent for yrkesfag. I tillegg må det brukes større ressurser for å skaffe flere læreplasser.