Yrkesfagenes år 2018
Publisert: 02.02.18
- innholdet kan være utdatert
– Vi har behov for at flere oppdager hvorfor man bør velge yrkesfag. Dette er viktig for både samfunnet og arbeidslivet. Nettopp derfor gleder jeg meg til å følge kampanjen Yrkesfagenes år 2018, sier Roger H. Heimli, LOs andre nestleder og nestleder i WorldSkills Norway.
1. februar ble kampanjen lansert med en kick-off i Trondheim. Yrkesfagenes år er en informasjons- og omdømmekampanje på nett og i sosiale medier. Kampanjen skal øke innsikt om yrkesfag og arbeidsliv hos målgruppene, øke unges interesse for yrkesfaglige utdanningsvalg, øke antall lærebedrifter og læreplasser.
– Vi oppfordrer alle LOs forbund og lokalorganisasjoner til å finne ut av hvordan man kan være med i kampanjen og få større synlighet for egne aktiviteter knyttet til fag- og yrkesopplæring, sier Heimli.
– Målet er økt status for fagarbeid og flere læreplasser. Jeg har stor tro på at kampanjen kan bidra til nettopp det og at vi får se positive ringvirkninger, sier Heimli.
Worldskills Norway er ansvarlig for kampanjen ”Yrkesfagenes år 2018” på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Oppdraget ble gitt til WorldSkills Norway i oktober i år, i forbindelse med statsbudsjettet for 2018. Det er bevilget 5 millioner til Yrkesfagenes år 2018 og Skole-NM.
Bak organisasjonen Worldskills Norway står LO, Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), Utdanningsdirektoratet, Kommunesektorens Interesseorganisasjon (KS) og en rekke landsforeninger, fagforbund, opplæringskontorer, skoler og fylkeskommuner.
Are Solli og Geir Ove Kulseth, forbundssekretærer i EL og IT Forbundet, deltok på arrangementet.
Les mer på www.yrkesfag.no