Populær 5-åring

- innholdet kan være utdatert

Alt på ett sted, lite byråkrati, rask saksbehandling og veiledning på eget språk er forklaringer på suksessen.

Siden åpningen av Servicesenteret i 2007 har over 80 000 arbeidsinnvandrere fått behandlet sine arbeids- og oppholdstillatelser og skaffet skattekort slik at de raskt har kommet ut i arbeidslivet. Dette er tjenester som de før måtte ordne hos de ulike etatene ofte med lang saksbehandlingstid.
– Servicesenteret dekker et viktig behov og har gjort hverdagen enklere for utenlandske arbeidstakere, deres familier og arbeidsgivere. Her kan de gå inn én dør for å ordne alle papirer slik at de raskt kan komme i gang med arbeid på lovlig vis, sier leder for senteret, Lene Hagen.
Servicesenteret gir også informasjon om rettigheter og plikter i arbeidslivet.

Unikt samarbeid


Servicesenteret for utenlandske arbeidstakere er et unikt samarbeid mellom Arbeidstilsynet, politiet, Skatteetaten og UDI. I 2009 ble det også opprettet tilsvarende servicesentre i Stavanger og Kirkenes.
I tillegg til å komme seg raskere ut i arbeid, har det med Servicesenteret blitt lettere for arbeidstakere og arbeidsgivere å handle riktig, og stadig flere arbeidstakere ser fordelen av å jobbe for seriøse arbeidsgivere og å opparbeide seg rettigheter. Samarbeidet mellom de fire etatene har også gitt resultater i form av mer samordnet og effektiv kontroll i kampen for å motvirke sosial dumping og svart økonomi.
Les mer om Servicesenteret på arbeidstilsynet.no.
Se også senterets egne sider, sua.no.