Lav tillit til sosiale medier

- innholdet kan være utdatert

I den globale tillitsundersøkelsen Edelman Trust Barometer svarer nordmenn at de har langt større tiltro til bedriftsinformasjon de får gjennom tradisjonelle medier enn blogger og sosiale nettsteder.
– Det er svært interessant at folk har liten tillit til sosiale medier. Vi snakker her om det virkemiddelet som har skrytt på seg å være stedet hvor norske virksomheter bygger og etablerer troverdighet og åpenhet med sine kunder, sier digital direktør Helge Tennø i Dinamo.
Tiltroen til tradisjonelle medier som aviser, TV og radio er jevnt over større i samtlige land hvor undersøkelsen er gjennomført. Skillet mellom tradisjonelle og sosiale medier er imidlertid ekstra stort i Norge. I land som USA er tilliten til sosiale medier som kilde til informasjon om selskaper dobbelt så høy, og i en rekke store framvoksende økonomier, er denne tilliten tre ganger så høy som i Norge.

Bedrifter må ta redaktøransvaret


Resultatene fra undersøkelsen viser at bedrifter ikke må tenke på sosiale medier som en kanal på linje med tradisjonelle medier, ifølge daglig leder Berly Lund Grønning i Dinamo PR .
– I de sosiale mediene må bedriftene selv ta «redaktøransvaret» for å skape tillit. Da er det viktig å være åpen og ærlig, kommunisere tydelig hva man gjør og hvorfor, i tillegg til å lytte og svare på kommentarer og innspill, sier Lund Grønning.
Det er 12. gang Dinamos internasjonale samarbeidspartner Edelman gjennomfører denne globale tillitsundersøkelsen. I år er den gjennomført i 25 land, med over 30.000 respondenter. For første gang spør man nå den generelle befolkningen i tillegg til gruppen med høy utdanning- og inntekt, som har blitt spurt tidligere i år.