Fornøyd med nytt fag

- innholdet kan være utdatert

Det nye faget ble startet opp som et pilotprosjekt for åttendeklassinger i fem kommuner i skoleåret 2009/10, og utvidet til 133 skoler i 82 kommuner fra skoleåret 2010/11. Nå er de første erfaringene evaluert, og resultatene er oppsiktsvekkende gode:


 

Mer relevant


At mange elever opplever det de holder på med i dette faget som mer relevant, interessant og nyttig enn mye av det de lærer i andre fag, tyder på at arbeidslivsfaget kan være ett av svarene på noen av de utfordringene som ungdomstrinnet står overfor, sier NOVA-forsker Anders Bakken til nettstedet forskning.no. Bakken har ledet arbeidet med evalueringen av arbeidslivsfagets første år.

Når elevene blir spurt om hva arbeidslivsfaget har ført til, har de først og fremst blitt bedre til å arbeide med praktiske ting. Noen mener at de også har blitt flinkere til å lese og regne, men flertallet gir ikke uttrykk for at faget har hatt slike virkninger.


Elevene på arbeidslivsfaget har i gjennomsnitt dårligere skolekarakterer enn elever som velger fremmedspråk eller fordypning og to av tre elever på faget er gutter.


Last ned: NOVA Rapport 1/12: Ett år med arbeidslivsfaget. Læreres og elevers erfaringer med arbeidslivsfaget på 8. trinn,