Ryanair – slaveselskapet

- innholdet kan være utdatert

I Belgia har en avis fått tilgang til en del arbeidskontrakter og de viser følgende:


 
Den belgiske avisen Le Soir har fått tilgang til ansattes kontrakter som arbeider i selskapet Ryanair som avdekker slike forhold. Selskapet avviser alle beskyldninger og sier at kontrakten er i et selskap som heter Crewlink og som de av og til leier inn folk fra. Ikke mindre enn 2000 personer. Det andre argumentet er at alle kontrakter er inngått i Irland og selv om de ansatte bor og arbeider på belgisk jord, strider det ikke mot irsk lov. Så kjernespørsmålet blir derfor hvilket lovverk skal følges?
En rekke av vilkårene strider imidlertid mot belgisk lov. Å bli flyttet til et annet arbeidssted uten kompensasjon er svært uvanlig. Ikke utbetalt overtidsgodtgjøring strider mot belgisk lov. Å annullere ferien er ikke ulovlig, men skal drøftes. Å stå til rådighet et bestemt antall dager i løpet av en time, har konsekvenser for hvor man kan bo. Selskapet betaler ikke lønn under sykdom noe som  strider mot belgiske regler. Det samme gjelder for at ansatte skal betale sitt eget arbeidstøy. Alkohol og stofftest er ikke direkte ulovlig, men uvanlig å ha en i en arbeidskontrakt. Å bli permittert uten lønn hvis det er lite å gjøre er ikke direkte ulovlig, men i Belgia har man et system som sikrer ledighetstrygd for en slik periode. De ansatte har en svært kort oppsigelsestid som er mindre enn vanlig i Belgia.
Ryanair avviser alt som påstander og sier at de som er direkte ansatt i selskapet har andre vilkår. De kommenterer ikke de kontraktene som det vises til som er i selskapet  Crewlink. De henviser til at alle vilkår er i samsvar med irske regler. Fly som er registret i Irland er å anse som irsk territorium.  Nå vil  belgisk fagbevegelse ha en rettslig avgjørelse på hva som er lov.