KS kartlegger dumping

- innholdet kan være utdatert

– Det er kommunenes ansvar at vikarene får den lønna de har krav på, og at Arbeidsmiljøloven overholdes. Vi vil finne ut om kommunene har gode nok systemer for å ivareta dette, sier Per Kristian Sundnes, direktør for arbeidsliv i kommunenes interesse- og arbeidsgiverorganisasjon KS til Dagsavisen.
Flere forskningsmiljøer kniver nå om å få oppdraget med å finne ut om norske kommuners innkjøp av tjenester bidrar til sosial dumping. Undersøkelsen skal være avsluttet i 2012.

– Vesentlig problem


Ifølge KS bruker det offentlige om lag 300 milliarder kroner hvert eneste år på kjøp av tjenester fra private. Av dette står kommunene for om lag 112 milliarder.
– I hovedsak går pengene til revisjon, renhold, barnehagetjenester og pleie og omsorg, sier Sundnes.
Tall NTB har hentet inn fra Statistisk sentralbyrå viser at norske kommuner i 2009 brukte rundt 6 milliarder kroner på private tjenester innenfor pleie- og omsorgssektoren. Dette tallet omfatter ikke bare rene vikartjenester, men også kjøp av plasser på private institusjoner samt større kontrakter med private aktører om for eksempel drift av sykehjem.
I oppdragsdokumentene til den bestilte undersøkelsen erkjenner KS at kommunene er en stor innkjøper og at sosial dumping er et vesentlig problem innen enkelte bransjer.
Les hele artikkelen på dagsavisen.no.