De leker jo butikk

- innholdet kan være utdatert

Det ble et konglomerat av selskaper ut av Oslo sporveier, da den nye modellen ble innført for fem år siden. Nå ønsker byråd for samferdsel i Oslo, Jøran Kallmyr (Frp), å dele opp driften ytterligere. Torsdag fikk styret i driftsselskapet KTP AS ordre om å utrede utskilling av selve infrastrukturen i et eget eierselskap. Oppdelingen skal være gjennomført før året er omme.

– Idiotmodell


– Idioti, mener Rune Aasen. Fagforeningen har jobbet med å få reversert oppdelingen fra 2006. Nå går det videre motsatt vei.
– Erfaringen med denne modellen er at det blir dyrt, dårlig og går på akkord med sikkerheten, kommenterer Aasen til Fagbladet.
I løpet av tiden med mange selskaper og bestiller- og utførermodell, har hovedstaden pådratt seg et stadig større etterslep på vedlikehold. Store deler av trikk og t-banenettet beskrives som pill råttent. På mer enn 20 strekninger kjører trikkene i redusert fart, ned mot 15 kilometer i timen, på grunn av dårlige skinner.
Aasen mener det skyldes bestiller- og utførermodellen.
Les mer på frifagbevegelse.no.