Vi støtter SAS-pilotene
Publisert: 05.07.22
Etter flere utsettelser var bruddet i SAS-meklingen et faktum. – Uforståelig dobbeltspill fra SAS-ledelsen, mener EL og IT Forbundet
– SAS-ledelsen har brukt korona-pandemien, passasjerene sine, og dårlige tider for å skjule sitt grove dobbeltspill overfor sine ansatte. Nå er spillet avslørt, men i stedet for å komme de ansatte i møte, og ta ansvar for situasjonen, fortsetter de med å skylde på alle andre. Det er uakseptabelt, og derfor gir vi vår uforbeholdende støtte til pilotene i denne streiken, sier Jan Olav Andersen, forbundsleder for EL og IT Forbundet.
Under pandemien gikk konsernet gjennom store kutt og runder med oppsigelser. SAS-ledelsen avtalte med fagforeningene at de oppsagte ansatte skulle få jobbene tilbake når flytrafikken tok seg opp.
I stedet for å holde det de lovet startet SAS bemanningsselskaper, inngikk helt nye tariffavtaler med nye fagforeninger, og nektet å gi de ansatte jobbene sine tilbake. De oppsagte ansatte fikk beskjed om å søke på jobber i bemanningsselskapene SAS hadde etablert.
– SAS-ledelsen kan fortsette å peke på andre, men ansvaret for denne streiken ligger helt og holdent hos dem. Kravene til pilotene handler i hovedsak om at SAS holder det de lover. Hvordan ledelsen kan ha problemer med det er helt uforståelig, sier Andersen
SAS-pilotene vil:
- hjelpe SAS gjennom krisen ved å tilby besparelser på en av de allerede billigste tariffavtalene for piloter i Europa
- at SAS følger inngåtte avtaler og ansetter de 450 pilotene som fortsatt ikke har fått jobben tilbake
- ha garanti for at vi får beholde jobbene våre og at de ikke flyttes til underselskaper og bemanningsbyråer i nye kreative selskapsstrukturer
- at SAS slutter å rasere den skandinaviske arbeidslivsmodellen, med fare for stor smitteeffekt til andre bransjer i Skandinavia.
– De ansatte har strukket seg langt, har inngått kompromiss etter kompromiss og vist en reel forhandlingsvilje. Derfor er det absurd å se SAS-ledelsen stille seg foran TV-kameraene og beskylde pilotene for å ikke være samarbeidsvillige. Nå synes jeg ledelsen skal ta seg sammen, komme sine ansatte i møte, og holde det de har lovet, sier han.