Et helhetlig konsept for oppfølging av klubber
Dette er en veiledning som er laget for at fagforeninger/distrikter kan hjelpe klubben «opp å stå». Hovedpoenget i arbeidet med oppfølging av klubber er den muntlige samtalen med de tillitsvalgte. Veiledning er delt opp i fem momenter.
Ring alle nye tillitsvalgte, avtal møte
Kontakten bør være muntlig, ikke per epost.
Dette er viktig for å vise nye tillitsvalgte at forbundet/fagforeninga er der for dem, og slik at de vet hvem de skal kontakte hvis de har spørsmål eller trenger hjelp. Det er også lurt å samtidig informere om når neste mulighet for kurs er og samtidig presisere at det er viktig at alle nye tillitsvalgte går på kurs.
V-læringskurs
Forbundets V-læringskurs er i drift og gir nye tillitsvalgte en grunnleggende innføring i hva tillitsvalgte har som oppgaver. Alle nye tillitsvalgte skal få tilbud om dette kurset.
Klubblederkonferanser
Klubblederkonferanser fungere også som et ledd i opplæringen av tillitsvalgte, i tillegg til at tillitsvalgte bygger nettverk med andre klubber og utveksler erfaringer.
LOK-miljøet i EL og IT Forbundet har lange tradisjoner for å avholde konferanser for tillitsvalgte/klubblederkonferanser.
Det er et viktig poeng at noen andre fra klubben kommer på disse konferansene hvis klubbleder ikke har mulighet. Det kan også være lurt å invitere flere fra hver klubb hvis man har mulighet til det. Det er viktig å tenke nøye igjennom innholdet på disse konferansene og gjøre det interessant å delta, slik at de tillitsvalgte får lyst til å komme tilbake neste gang.
Eksterne innledere kan være en god ide.
Kurs
Det er viktig at alle tillitsvalgte deltar på slike kurs for å sikre at medlemmene i den enkelte klubb får riktig oppfølging. Distriktene i EL og IT Forbundet tilbyr grunnleggende skolering for tillitsvalgte. Disse kursene finansieres av OU-midler distriktene får tildelt.
I tillegg kan fagforeninger på LOK og distrikter med LOK-utvalg tilby kurs for tillitsvalgte med tema LOK § 5. I tillegg til å handle om LOK § 5 er dette kurs som gir tillitsvalgte en forståelse for systematisk klubbarbeid. Det finnes ferdig utviklede opplegg for disse kursene.
Ringerunder
Poenget med ringerundene er flere: Holde kontakten med alle klubbene, vise at fagforeninga/distriktet bryr seg om hvordan det går i klubben, samt skaffe deltakere til kurs, klubblederkonferanser og andre aktiviteter.
Erfaringer viser at det kan være vanskelig å holde kontakt med tillitsvalgte bare via e-post.
Samtalen kan gjerne starte med «hvordan går det i klubben hos dere for tiden?», «har dere nok arbeid?», «er det noen spesielle saker dere jobber med for tiden?» osv.
Møter med tillitsvalgte
Erfaringer viser at det å kommunisere med tillitsvalgte per e-post ikke fungerer tilfredsstillende. Møter ansikt til ansikt med tillitsvalgte er å foretrekke.
En klubb har mange oppgaver, og det kan være vanskelig å ha oversikt over hva som skal gjøres for den tillitsvalgte.
Det er laget en tabell der vi har forsøkt å sette opp oppgavene etter nivå på klubben. Tabellen er tenkt brukt som huskeliste for fagforeninga/distriktet sin representant i møtet med tillitsvalgte i en klubb, og ikke noe tillitsvalgte skal få med seg. Selv om klubben i utgangspunktet er en fungerende klubb, er det likevel fornuftig å bruke denne tabellen for å sikre at det grunnleggende er på plass.
I møtene er det en fordel om flere fra klubbstyret kommer. Det er også en fordel om man mot slutten av møtet oppsummerer hva klubben skal jobbe videre med.