Varsling om kritikkverdige forhold

Ledere, ansatte, tillitsvalgte og medlemmer har både rett og plikt til å varsle om kritikkverdige forhold, jf. AML § 2A. Dette er viktig både for å stanse uønskede hendelser, og for å utvikle organisasjonen slik at alle føler seg trygge og velkomne til å delta. 

I utgangspunktet skal situasjoner håndteres der de oppstår, med mindre alvorlighetsgraden, forhold eller omstendigheter gjør at man selv ikke kan eller bør håndtere saken. 

Å kjenne til alvorlige brudd på forbundets etiske retningslinjer, uten å melde fra, vil i ytterste konsekvens sees på som medvirkning til bruddet. 

Derfor vil EL og IT Forbundet sørge for at det er enkelt og trygt å varsle om kritikkverdige forhold. Samtidig som både den som varsler, og den det varsles mot, sikres at saken blir behandlet på en forsvarlig og trygg måte.

Eksempler på kritikkverdige forhold det kan varsles om er: 

  • Forhold som kan medføre fare for liv og helse.
  • Mobbing, alle former for trakassering.
  • Maktmisbruk.
  • Underslag, tyveri og økonomiske misligheter.
  • Brudd på taushetsplikt.
  • Diskriminering.
  • Brudd på lovregulerte forpliktelser.
  • Brudd på forbundets vedtekter, interne retningslinjer og etiske retningslinjer.
  • Korrupsjon eller annen økonomisk kriminalitet. 
  • Ulovlig spredning av, eller urettmessig anskaffelse av tilgang til personopplysninger.

Kritikkverdige forhold vil ikke omfatte:

  • Faglige uenigheter 
  • Uenigheter i tolkninger, vedtak eller avgjørelser
  • Personkonflikter
  • Kritikk av forhold som den enkelte er uenig i ut fra sin personlige eller politiske overbevisning.

Grunnlaget for vurdering om noe er varslingsverdig er: 

Det er ikke noe formkrav til varselet, og det kan varsles både skriftlig og muntlig. Vi oppfordrer allikevel til at varsler gjøres skriftlig slik at man lettere unngår misforståelser.

Varslet bør inneholde følgende:

  • Navn på varsler og varslers stilling 
  • Dato for varslet 
  • Dato og tid for observasjoner av kritikkverdige forhold 
  • Hva, spesifisert, varsler har opplevd eller fått kjennskap til 
  • Andre mulige vitner 
  • Om liknende forhold har funnet sted nylig

I tillegg skal varslet skje på en forsvarlig måte, og være:

  • Saklig i form
  • Være konkret i formidlingen av faktiske og korrekte opplysninger
  • Ryddig og ordentlig, det vil si at varselet ikke fremsettes på en trakasserende eller unødvendig belastende måte som er til skade for enkeltpersoner eller arbeidsmiljøet som sådan.

En varsling vil kunne anses uforsvarlig dersom det bevisst fremsettes ugrunnede påstander.

Varsling kan gjøres anonymt, men det kan vanskeliggjøre håndtering av varselet. Du kan derfor blir spurt om å oppheve anonymiteten.

Den primære varslingskanalen er nærmeste leder.

Sekundært EL og IT Forbundets varslingsutvalg, som du kan kontakte på følgende måter:

  • Varslingsskjema på EL og IT Forbundets nettsider
  • varsling@elogit.no
  • Per SMS eller på telefon til medlemmene i utvalget. 
  • EL og IT Forbundets varslingsutvalg:

Leder: Morten Bildøy, nestleder, morten.bildoy@elogit.no, 416 34 375.

Medlem: Monica Derbakk, leder av utviklingsavdelingen, monica.derbakk@elogit.no, 958 93 423.

Medlem: Malin Amundsen, forbundssekretær, malin.amundsen@elogit.no, 97563183.

(Får du ikke kontakt med en gang – ring tilbake eller send en e-post).

Dersom varselet omhandler noen i forbundsledelsen, skal EL og IT Forbundets varslingsutvalg kontaktes.

Du kan også kontakte følgende ved ønske eller akutte situasjoner: 

  • Verneombud
  • Tillitsvalgt
  • Arrangementsansvarlig, i forbindelse med arrangementer og konferanser. Det skal opplyses i starten av arrangementet hvem dette er. 

Håndtering av varsel:

  1. Varselet skal håndteres så raskt som mulig, i tråd med forbundets retningslinjer. Hvis ikke saken kan eller blir løst på stedet, skal det settes i gang formell prosess.
  2. Den som mottar et varsel, må gjøre en vurdering av varselet og hvordan det skal følges opp. Det første en skal vurdere, er habilitet. Det betyr å vurdere om du på noen måte er involvert i saken eller har relasjon til noen av de involverte som hindrer deg å ta en nøytral rolle. I så fall skal det sentrale varslingsutvalget kontaktes. Hvis det sentrale varslingsutvalget ikke er habile, skal eksterne krefter kobles inn.
  3. I utgangspunktet skal den det varsles mot, orienteres med en gang. Man har likevel anledning til å gjøre innledende undersøkelser i en lukket fase med få involverte for å få mer kunnskap/informasjon før orientering gis
  4. Varsler og innvarslet skal holdes orientert om prosess, hvem som skal håndtere saken, hvem som blir informert og om en hensiktsmessig tidsramme. 
  5. Det skal skrives referater fra avholdte møter. Begge parter skal gis innsyn i referater fra møter han/hun selv har deltatt i og i den andre parts forklaring, bevis mm. Varslers forklaring skal tilgjengeliggjøres den som har blitt varslet om, på en måte som ivaretar varslers anonymitet. 
  6. Den som behandler varselet, skal aldri konkludere uten at begge parter er hørt og fakta er avklart. Begge parter kan ha med seg tillitspersoner på møte.
  7. For å verne om partene involveres kun de personene som er strengt nødvendig for å håndtere saken, og alle som involveres i saken ilegges taushetsplikt overfor uvedkommende
  8. Behandlingen av varslet skal dokumenteres skiftelig.
  9. Begge parter skal informeres om konklusjonen ved behandlingen av varslet. Konklusjonen vil enten være at saken blir sendt videre, eller blir avvist. Varsler har ikke rett til å vite hvilke sanksjoner som blir gitt i saken. 
  10. På bakgrunn av reaksjonen skal det lages en oppfølgingsplan for begge parter. Behandler av varselet må sikre at oppfølgingsplanen gjennomføres. Behandler må vurdere om saken skal føre til styrking av rutiner i det systematiske HMS-arbeidet for å hindre tilsvarende hendelser. Alle saker knyttet til kritikkverdige forhold må dokumenteres i HMS-arbeidet.

Konklusjon og veien videre: 

Det er forbudt å gjøre gjengjeld mot noen som har varslet om kritikkverdige forhold, eller som har gitt uttrykk for at varsel kan bli fremmet. Den som håndterer varselet, må følge opp begge parter og sikre at den som har blitt utsatt for kritikkverdig forhold ikke blir utsatt for gjengjeldelse.

Varslingsutvalget vil, etter behandling, gi sin konklusjon til forbundsledelsen. Denne vil da måtte vurdere om hvilke reaksjoner, om noen, saken krever.

Hvis varslet enten åpenbart, eller etter varslingsutvalget egen vurdering, er av slik art at det kan falle under straffeloven, vil utvalget anmode varsler om å anmelde saken.