Samler telefonkiosk-minner

Publisert: 22.10.13

– innholdet kan være utdatert

– Kioskene er et viktig kulturminne, og historiene som sendes inn skal tas vare på for ettertiden. Vinneren av konkurransen blir premiert, sier Dag Blakkisrud, ansvarlig for Telenor Kulturarv.

Designikonet ble tegnet av arkitekten Georg Fasting og så dagens lys i 1933. Fasting sendte inn sitt utkast i forbindelse med en konkurranse som ble utlyst av Telegrafvesenet, Telenors forløper.

Mange minner

Folk som har levd noen tiår har gjerne en del minner knyttet til kioskene.

– På 1960- og 70-tallet var det ofte kø utenfor telefonkiosken. Da kunne du høre hva det ble snakket om. Noen skulle ringe rundt til familien for å gi beskjed om et dødsfall eller fortelle at de var blitt pappa.

Andre igjen skulle rett og slett bare skravle litt med venninnen i Bergen.

– Når du gikk ut av kiosken kunne du få kondolanser eller gratulasjoner, alt etter hvilken informasjon køen hadde fått ta del i, sier Blakkisrud.

En del har også minner knyttet til det evig tilbakevendende spørsmålet om hvor mange som får plass inne i en telefonkiosk? Verdensrekorden er visstnok 20, satt i Narvik.

Send inn forslag

100 av de røde kioskene skal vernes som følge av en avtale mellom Riksantikvaren, Telemuseet og Telenor, der sistnevnte har ansvar for vedlikehold.

– Det vil ikke gå an å ringe fra de 100 kioskene som vernes, men vi arbeider med forslag om hva de vernede telefonkioskene skal brukes til fremover, sier Dag Blakkisrud.

Historier og forslag kan sendes inn på www.telenor.no/telefonkiosk  

Relevante artikler

Kontoret er stengt fra 22. mars til 2. april.
Norges første havvindauksjon er gjennomført.
Forhandlingene på Stortinget har forbedra det opprinnelige forslaget fra regjeringa, men ved å heve aldersgrensene fratas nå flere muligheten til en verdig avgang fra arbeidslivet.

Søk på siden

Language
Language
Language

Gi oss en tilbakemelding

Vi setter stor pris på om du sender oss en tilbakemelding om du oppdager feil og mangler på nettstedet, eller om du savner informasjon.