Programmering inn i skolen
Publisert: 04.04.13
- innholdet kan være utdatert
Dette framkommer i forbundets høringsuttalelse til LO i forbindelse med NOU 2013:2 ”Hindre for digital verdiskapning”.
Forbundet påpeker at det for å kunne opprettholde og utvikle kompetansen, er det nødvendig at etter- og videreutdanningen forsterkes for alle yrkesutøvere.
Nødvendig med økt kompetanse
For å sikre et fremgangsrikt og effektivt næringsliv og en digitalisert offentlig sektor er det helt nødvendig med økt tilgang på IKT-kompetanse. Yrkesutøvere i alle deler av samfunnet må ha en viss teknologisk innsikt og basiskunnskap.
Et nasjonalt kompetansegap og -underskudd vil kunne medføre at viktige nasjonale prosjekt, samfunnsoppgaver, forsknings- og utviklingsoppgaver ikke har tilgang på den nødvendige kompetanse.
Les hele forbundets høringsuttalelse her
Nasjonal dugnad
Flere IKT-aktører i Norge har meldt seg på i det som kan bli en nasjonal dugnad. Under slagordet «Lær kidsa koding» vil man organisere frivillige tilbud til barn og unge, slik at de kan oppdage hvilken magi det ligger i selv å kunne programmere mobiltelefonene, nettbrettene og pc-ene rundt dem. Les mer om denne dugnaden på digi.no.