– Myndighetene må ta Goliat-saken til WTO

- innholdet kan være utdatert

Offshore- og skipsverftene i Norge står fra før i en vanskelig situasjon. Goliat-plattformen skal bygges for Eni Norge, der Statoil er partner, og brukes i Barentshavet. Akers Solutions la inn et tilbud på bygging av plattformen som var 3 milliarder høyere enn vinnerbudet fra Hyundai Heavy Industries i Sørkorea.
Kan ikke gjøre noe

Nå står tusenvis av arbeidsplasser i fare ved verftene langs kysten. Olje- og energiminister Terje Riis-Johansen sier til Aftenposten at han er skuffet over anbudstildelingen. Han hevder imidlertid at dette er en kommersiell avgjørelse som ikke myndigheten kan blande seg inn i.
Tillitsvalgte fortviler

De tillitsvalgte i Aker Sollutions fortviler og mener at verken handelsministeren eller olje- og energiministeren har gjort jobben sin.
– Budet er så lavt at vi ikke ville hatt mulighet selv om alle jobbet gratis, sier konserntillitsvalgt Atle Teigland i Aker Solutions.
Det er på den bakgrunn de tillitsvalgte i Aker mener det må være sterke subsidier fra Sørkoreanske myndigheter som gjør at Hyundais anbud er så lavt.
Ta saken til WTO

– Regjeringen må snarest gå inn i saken og sjekke om påstandene fra de tillitsvalgte er riktig. Vi kan ikke ha en situasjon der norske anbydere taper kampen med bakgrunn i subsidier. Derfor må vi komme til bunns i dette og snarest fremme en sak for WTO, sier Hans Felix.