KS kartlegger dumping

Publisert: 01.03.11

– innholdet kan være utdatert

– Det er kommunenes ansvar at vikarene får den lønna de har krav på, og at Arbeidsmiljøloven overholdes. Vi vil finne ut om kommunene har gode nok systemer for å ivareta dette, sier Per Kristian Sundnes, direktør for arbeidsliv i kommunenes interesse- og arbeidsgiverorganisasjon KS til Dagsavisen.

Flere forskningsmiljøer kniver nå om å få oppdraget med å finne ut om norske kommuners innkjøp av tjenester bidrar til sosial dumping. Undersøkelsen skal være avsluttet i 2012.

– Vesentlig problem

Ifølge KS bruker det offentlige om lag 300 milliarder kroner hvert eneste år på kjøp av tjenester fra private. Av dette står kommunene for om lag 112 milliarder.

– I hovedsak går pengene til revisjon, renhold, barnehagetjenester og pleie og omsorg, sier Sundnes.

Tall NTB har hentet inn fra Statistisk sentralbyrå viser at norske kommuner i 2009 brukte rundt 6 milliarder kroner på private tjenester innenfor pleie- og omsorgssektoren. Dette tallet omfatter ikke bare rene vikartjenester, men også kjøp av plasser på private institusjoner samt større kontrakter med private aktører om for eksempel drift av sykehjem.

I oppdragsdokumentene til den bestilte undersøkelsen erkjenner KS at kommunene er en stor innkjøper og at sosial dumping er et vesentlig problem innen enkelte bransjer.

Les hele artikkelen på dagsavisen.no.

Relevante artikler

Etter flere utsettelser var bruddet i SAS-meklingen et faktum. – Uforståelig dobbeltspill fra SAS-ledelsen, mener EL og IT Forbundet

Søk på siden

Language
Language
Language

Gi oss en tilbakemelding

Vi setter stor pris på om du sender oss en tilbakemelding om du oppdager feil og mangler på nettstedet, eller om du savner informasjon.