Kritisk til Statoils kontraktpolitikk

- innholdet kan være utdatert

I den siste tiden har norsk verftsindustri mistet kontrakter verdt tett oppunder 20 milliarder kroner. Offshoreverftet Kværner Stord har tapt oppdrag for over ti milliarder kroner på fjorten dager.

Kritiske


Klubbleder for Fellesforbundet, Amram Hadida, og klubbleder Sigurd Sævareid for EL & IT Forbundet, begge tillitsvalgt i Kværner Stord, er kritisk til hvordan Statoil tildeler kontrakter.
– Er det noen vits i at vi oppfordrer til åpning av nordområdene når vi ser at byggeprosjektene uansett går til utlandet? Vi stiller spørsmål ved at norsk olje blir brukt til å bygge opp konkurrenter i utlandet, sier Hadida til Bergens Tidende.

Krisemøte


Klubblederne og konserntillitsvalgt Rune Kafdal har vært samlet til krisemøte om situasjonen og om utviklingen framover. Ingen av dem ventet at alle de store byggekontraktene de har kjempet om skulle havne i utlandet. De mener de kunne forventet at minst to oppdrag havnet i Norge.
– Vi trodde at Statoil hadde et visst samfunnsansvar. Nå føler vi at selskapet ikke vektlegger samfunnsansvar, det vektlegger kun bunnlinjen, sier Rafdal til Bergens Tidende.
Selv om Kværner Stord og andre offshoreverft har oppdrag, så er det konsekvensene på sikt klubblederne og konserntillitsvalgt er bekymret for. Det handler om å bevare kompetansen og å rekruttere og lære opp nye fagfolk.
Kafdal er kritisk til Statoils holdning og minner om at de utenlandske verftene, les koreanske, ofte har overskredet kontraktsummene. Han viser til utbyggingene av YME, Skarv og Valhallfeltet.

Støtte av Statoil-tillitsvalgte


Også tillitsvalgte i Statoil reagerer på arbeidsgiverens tildeling av kontrakter. Selv om norske leverandører tildeles store kontrakter, er det hovedkontraktene som går til utlandet.

PR-forklaring


111 milliarder kroner er tildelt leverandører med base i Norge. Størst andel anskaffelser er til vedlikehold- og modifikasjoner og boring og brønn, sier pressetalsmann Ola Anders Skauby i Statoil.
Det sier seg selv at kontrakter på vedlikehold- og modifikasjoner og boring og brønn tildeles innenlands, fordi dette er oppdrag som må gjøres ”lokalt”.