Kritisk til Statoil-outsourcing

Publisert: 15.01.14

– innholdet kan være utdatert

Ifølge Stavanger Aftenblad har alle fagforeninger med medlemmer i Statoil anbefalt selskapet ikke å gjennomføre tjenesteutsetting. Fagforeningene ønsket andre måter å samarbeide for å få ned kostnadene, men nådde ikke fram.

Ofte endre pensjonsordning

Til Aftenbladet sier forbundsleder Hans O. Felix at det ikke er uvanlig at bedrifter outsourcer tjenester for å spare penger, men at det ofte er de ansatte som må ta kostnadene. 

– Det er ingen garanti at ansatte som får nye arbeidsgivere ved utsetting av tjenester får beholde etablerte tariffavtaler og pensjonsordninger. Erfaringsmessig er det pensjonsavtalene som blir endret, sier Felix.

Utsetter kunnskapsstillinger

NHO-foreningen Abelia setter ikke pris på Statoils utsetting av IT-tjenester. 

– Outsourcing omfatter dermed også kunnskapsintensive områder. Det er mangel av samsvar mellom lønn og kompetanse og i Norge mangeler vi en kompetanseheving i næringslivet, sier rådgiver Tarje Bjørgum til Stavanger Aftenblad.

Relevante artikler

Trenger du håndverker? Da er det lurt å tenke gjennom spørsmålet som nå stilles i den nasjonale Tettpå-kampanjen. Kampanjen skal hjelpe forbrukerne å velge seriøse håndverkere.
Med et solide ja-flertallet i Energiavtale 1-uravstemningen er EL og ITs sentrale tariffoppgjør ferdig. – En stor takk til alle tillitsvalgte og medlemmer, skriver Bjørn Fornes i denne hilsenen.

Søk på siden

Language
Language
Language

Gi oss en tilbakemelding

Vi setter stor pris på om du sender oss en tilbakemelding om du oppdager feil og mangler på nettstedet, eller om du savner informasjon.