Aksjonerer for bedre luftfartspolitikk

- innholdet kan være utdatert

Bakgrunnen for aksjonen er en negativ utvikling av HMS, arbeidstidsbestemmelser og innleie innen luftfarten.
Arbeids- og hviletidsbestemmelsene (EU-ops/sub-q) for flygende besetninger mangler vitenskapelig forankring, og er drevet fram av økonomisk motivert lobbying. Kabinansatte og piloter er fratatt normal forutsigbarhet og innflytelse over arbeid og fritid, og kan innenfor regelverket settes til å håndtere de mest krevende og kritiske situasjoner etter å ha vært våkne i nær et døgn, skriver LO-forbundet Norske SAS-flygeres forening (NSF).
NSF mener lover, regelverk og tilsyn omgås gjennom oppsplittede selskapsstrukturer, kreative ansettelsesmodeller og bekvemmelighetsflagg.
Grunnleggende menneskerettigheter settes til side, og decennier med raffinert sikkerhetskultur erstattes med fryktkultur, grov utnyttelse, arbeidskontrakter uten rettigheter for arbeidstager, og løsarbeiderordninger.
Kombinert med manglende europeisk samordning og smutthull, påvirker dette både konkurransen og flysikkerheten. Tidligere erfaringer har vist at dette er en kombinasjon som kan få fatale konsekvenser.
– Dette må bringes under kontroll! påpeker NSF som ønsker at norsk luftfartspolitikk må være klar, tydelig og ansvarlig, og praktiseres gjennom regulering og tilsyn. Norske myndigheter må innta en aktiv rolle og medvirke til en ansvarlig og samordnet europeisk luftfartspolitikk. Sunn og hensiktsmessig konkurranse fordrer klare regler og en myndig dommer.

NSFs krav for å snu trenden: