LO advarer mot utflagging

- innholdet kan være utdatert

Kristiansen mener at jakten på profitt, som alle vil ha, kan ikke gå foran alle andre hensyn. 
Kristiansen mener utflagging kan være lønnsomt for Statoil, men kan bli ulønnsomt for det norske samfunn. 
– Vi mener at Statoil, 67 prosent eid av staten, har en spesielt ansvar for å beholde arbeidsplasser i Norge. Vi har sett andre selskaper gjøre det samme, men med dårlig erfaring, sier Kristiansen til Klassekampen.

Mange har protestert


Leder av Stortingets næringskomité, Terje Lien Aasland (medlem av EL & IT Forbundet), var tidlig ute med å kritisere Borten Moes uttalelse.
Flere ledere i fagforbund som er tilknyttet Statoil gjennom tariffavtaler, har kritisert både Borten Moe og Statoil-sjefen. Fagforbundene etterspør regjeringens mening om Statoils planer og en generell holdning til utflagging av oppgaver og arbeidsplasser.

Mange er forvirret


At verken statsminister Stoltenberg eller Sp-leder Liv Signe Navarsete har vært ute og kommentert, har skapt usikkerhet om hva som er regjeringens ståsted.

Gammelt fenomen


Flere store, norske selskaper har flagget ut tjenester til lavkostland med lav organisering. Det gjelder både Dnb, Color Line, Hurtigruten, Evry, NetCom, Norwegian og Riebeg & Sønn. 
Tiina Link, leder av Innovasjons Norges kontor i Tallin, ser på utflagging som en konsekvens av norske lønnskostnader.
– Det blir en del av løsningen for å beholde konkurransekraft og lønnsomhet når Oslo er blitt verens dyreste hovedstad i tjenestekostnader, sier Link til Klassekampen.

Staten hjelper til


Innovasjons Norge eies med 51 prosent av Nærings- og handelsdepartementet, og med 49 prosent av fylkeskommunene. Innovasjons Norges kontorer hjelper norske bedrifter med etablering i utlandet – med offentlige penger.