Arbeidstakere SMS-varsler

- innholdet kan være utdatert

Siden mai har arbeidere på fabrikkene i Indonesia og Vietnam fått tilbud om å sende sine klager som tekstmeldinger til ledelsen. I løpet av tre måneder fikk Adidas inn flere hundre meldinger. Ordningen er utvidet og omfatter 25 000 arbeidere.
Ifølge kommunikasjonssjef Siliva Raccagni ved Adidas‘ hovedkontor i Tyskland er dette en ny måte å kommunisere med ansatte på. Ordningen forteller også noe om informasjonsbehov og hvilke type meldinger ledelsen bør gå ut med, skriver nrk.no.

En dråpe i havet


Carin Leffler i Framtiden i våre hender (FIVH) er ikke like overbevist. FIVH driver den norske delen av nettverket Clean Clothes Campaign. Hun forteller at stadig flere selskaper tar i bruk såkalte hotlines for ansatte.
– Det er bare en liten dråpe i havet, i et arbeidsmiljø fullt av utfordringer for arbeiderne – også hos Adidas’ underleverandører, sier Leffler til NRK.

Penger nok


Leffler mener at slike ordninger aldri kan erstatte systematisk arbeid for å bedre arbeidsforholdene, sikre faglige rettigheter, retten til organisering og et godt og aktivt arbeid med fagforeninger. Hun påpeker også at Adidas har store ressurser som kan brukes til å ivareta ansatte i leverandørindustrien.

Avtale i Indonesia


I Indonesia har Adidas og andre internasjonale selskaper undertegnet «The Indonesia protocol», som ifølge Carin Leffler er en veldig bra avtale for å bedre arbeidsforholdene.

Om Adidas


Adidas er verdens største produsent av fotballsko og fotballprodukter, og er FIFAs offisielle partner under fotball-VM i Brasil neste år.
Det betyr at selskapet har mange øyne rettet mot seg og mange selskaper i sportsbransjen blir stadig kritisert for å produsere billig i asiatiske land.