Mangler i fagopplæringen
Publisert: 21.02.13
- innholdet kan være utdatert
Lærebedriftenes og fylkeskommunenes etterlevelse av opplæringslovens bestemmelser om kvalitetssikring og oppfølging av fagopplæringen er mangelfull. Det er også svakheter i den statlige oppfølgingen av fagopplæringen når det gjelder å føre tilsyn, sikre styringsinformasjon og forvalte læreplanene, konkluderer Riksrevisjonen i en ny undersøkelse.
Svak grunnkompetanse
Den peker på at læreplanene oppleves for omfattende i mange fag, og at de har uklare mål. Bedriftene på sin side er opptatt av gode resultater fra skoleopplæringen. Over halvparten av enkeltstående lærebedrifter og opplæringskontorer oppgir at svak grunnkompetanse fra skoledelen av opplæringen svekker bedriftens interesse for å ta inn lærlinger.
Riksrevisjonene peker også på at tilgangen på læreplasser er ikke tilstrekkelig. Dette gir økt risiko for at mange ungdommer ikke fullfører fag- og yrkesopplæringen.
LO enig med kommisjonen
– LO er enig med Riksrevisjonen i at forbedringspotensialet i norsk fag- og yrkesopplæring ligger i flere læreplasser og økt oppmerksomhet på kvalitet i opplæringen, sier LOs-nestleder Tor-Arne Solbakken i en kommentar til undersøkelsen.
– Tillitsvalgte i LO rapporterer om både gode og dårlige lærebedrifter, sier Solbakken.
Tas alvorlig
– Når Yrkesopplæringsnemnda ber fylkeskommunen om å se nærmere på lærebedrifter og opplæringskontorer med mistanke om mangelfulle opplærings- eller arbeidsforhold, må de ta disse på alvor. Det er viktig at det blir reagert raskt for å sikre lærlingene når det blir påvist mangler. LO og seriøse opplæringsbedrifter er opptatt av dette. avslutter Solbakken.
Les undersøkelsen hos Riksrevisjonen