Færre tekstmeldinger og samtaler

- innholdet kan være utdatert

Post- og teletilsynet har lagt fram rapporten som tar for seg bruken av telekom. Omsetningen i ekommarkedet i Norge relativt stabil, takket være vekst i datatrafikken.
Andelen kunder som har mobilabonnement med datapakke har doblet seg på et år, og ved utgangen av første halvår var det 474.000 slike abonnement. Likevel genererer alle disse kundene bare en liten andel av den mobile datatrafikken, med 4,4 prosent.
Direktør i Post- og teletilsynet, Torstein Olsen, mener det lave tallet for denne datatrafikken har sammenheng med at folk gjerne kobler opp mobilen sin via trådløse nettverk hjemme eller på jobben, og at datatrafikken derfor i stor grad går den veien.
– Det er ingen grunn til å tro at de som har smartmobiler ikke er aktive nettbrukere, sier Olsen i en pressemelding.
Den største andelen mobil datatrafikk går over dedikerte abonnement for mobilt bredbånd. Hele 77 prosent av 6,7 millioner gigabyte kommer fra disse abonnementene. Det er stort sett privatkunder som har slike abonnement, mens mobilabonnement med datapakke hittil har vært omsatt mest til bedriftskunder.
Privatkunder velger annerledes, sier Torstein Olsen. Av disse er det mange flere som velger dedikerte abonnement for mobilt bredbånd (”USB-pinner”), selv om mange har mulighet til å kople seg opp til internett ved å bruke mobilen sammen med en pc.
Les hele rapporten på Post- og teletilsynets sider.