Nordmenns netthandel på europatoppen
Publisert: 27.01.11
- innholdet kan være utdatert
Mens 70 prosent av innbyggere i Norge handler på Internett, gjør kun 37 prosent av EU-innbyggerne det samme.
– Netthandel øker tilfanget på avanserte IKT-tjenester og innovasjon i vare- og tjenestenæringene. Ca. 20 prosent av den totale omsetningen i næringslivet skjer elektronisk i dag. Jeg tror vi er langt unna å ta ut potensialet på dette området sier fornyingsminister Aasrud.
Nøkkeltall om informasjonssamfunnet 2009 viser at 43 prosent av befolkningen brukte nettet til å kjøpe reiser og overnatting. 38 prosent kjøpte billetter, mens om lag én av fire handlet klær, bøker, film og musikk på nettet i 2009.
Andelen som handler på nettet, har økt med ni prosent fra 2006 til 2009. Halvparten av dem som ikke handler på nettet, begrunner dette med at de foretrekker å handle personlig. Men også bekymring for betalingssikkerheten, personvern og manglende kunnskaper begrenser netthandelen, viser analysen. Av analysen går det også frem at eldre i stadig større grad bruker nettet til å kjøpe varer og tjenester. Mens én av ti seniorer handlet på nettet i 2006, var dette tallet tredoblet i 2009.
Hele statistikken er tilgjengelig på nettsidene til SSB.