EFTA-domstolens uttalelse om allmenngjøring

Publisert: 23.01.12

– innholdet kan være utdatert

Domstolen mener at det ikke skal tillates å allmenngjøre bestemmelser om betaling til reise, kost og losji.

Arbeidsgiverne mener at allmenngjøringa av Verkstedoverenskomsten fra 2008 strider mot EU-retten. Borgarting sendte saken videre til EFTA-domstolen for en uttalelse.

Følger utstasjoneringsdirektivet

EFTA-domstolen mener utstasjoneringsdirektivet, som skal sikre utenlandske arbeidere samme lønns- og arbeidsvilkår som de innenlandske, ikke tillater å allmenngjøre bestemmelser om betaling til reise, kost og losji.

Lagmannsretten avgjør

EFTA-domstolen skulle også svare på om det er lov å allmenngjøre et 20 prosent påslag på timelønna ved reiseoppdrag. Her sier retten at direktivet «i prinsippet» er til hinder for å allmenngjøre et slikt tillegg, med mindre det er begrunnet i tvingende allmenne hensyn. Dette er det opp til Borgarting lagmannsretten å avgjøre.

Laval-dommen sentral

Ifølge FriFagbevegelse henviser uttalelsen flere ganger til Laval-dommen.

For å forsvare arbeidstakersiden har LO og Fellesforbundet stått sammen med staten i denne saken.

Les mer om saken hos FriFagbevegelse.

Klokka 04.00 natt til onsdag 17. april ble det brudd i tarifforhandlingene mellom EL og IT Forbundet og NHO på Telenoroverenskomsten
Her kan de lese kravene som EL og IT Forbundet fremmer på Landsoverenskomsten for elektrofagene (LOK).
The Electricians’ and IT Workers’ Union has submitted demands on several fronts.