Derfor streiker de ansatte i energisektoren

KS Bedrift hevder moderne teknologi gjør jobben mindre belastende, men da får de også konkretisere hvordan en smarttelefon hjelper en montør fram i djupsnøen på fjellet i storm på jakt etter en linjefeil.
Av: Stig Andre Heggem, EL og IT Forbundet Møre og Romsdal
29.09.2016

Også brannmenn trenger helter, derfor har vi Energimontører… eller kanskje ikke kun derfor. Ansatte i energiforsyningen er der for å sikre at vi til enhver tid har lys i stua, varmt vann i springen og strøm til å kjøre varmepumpa på høggir, lade nettbrettet, smarttelefonen og til å kjøre garasjeporten.

Spørsmålet er, har noen tenkt over hva som ligger bak en stabil og sikker strømforsyning i et land som Norge med sin ville natur og ekstreme vær sommer som vinter? Alle har vi vel latt oss begeistre over de entreprenørbragder som ligger bak byggingen av linjer over fjell og ned gjennom daler fram til våre boliger, men hva om uværet bryter disse ned? Hvordan kommer disse i drift igjen i løpet av natta mens vi sover og våkner til et bolighus hvor alt fungerer før vi reiser på jobb til en bedrift klar for å produsere verdier for samfunnet?

En montør i et energiselskap har såkalt heimevakt, som betyr at de i tidsrommet utenfor normal arbeidstid er klare til å rykke ut med en gang alarmen går når noen er strømløse. Dette har de gjort i alle år og fått dette kompensert med tre dager fri. I forbindelse med raseringen av Arbeidsmiljøloven ble avspaseringsfaktoren endret fra 1/5 til 1/7. Dette betyr at når man før fikk én time fri for hver femte time med heimevakt, må man nå ha vakt i sju timer for å få én time fri. I privat sektor (NHO) har EL og IT Forbundet tariffestet tre fridager etter en uke med heimevakt, og kravet til forhandlingene med KS Bedrift var det samme.

KS Bedrift henviser til at de følger Arbeidsmiljøloven, noe som er en halvvegs sannhet. Gjennom forarbeidene til Arbeidsmiljøloven ble det henvist til at teknologiske hjelpemidler gjorde heimevakt mindre belastende, men gjelder dette for montører i energiselskapene? Når skal KS Bedrift innse at linjenettet ikke kan repareres fra en Ipad på sengekanten? Arbeidstilsynet har også vurdert avspaseringsfaktoren for energiselskap og konkludert med at vaktbelastningen er såpass stor, hyppig og ekstrem ved utrykning at denne bør settes til 1/5, altså strengere enn det som står i lovteksten.Hvordan oppleves det så for en kvinne eller mann å ha vaktberedskap i et energiselskap?24 timer i døgnet, sju dager i uka er de tilgjengelig for selskapet og oss som nettkunder. De er påkrevd å befinne se innen et avgrenset område hele denne tida, alltid beredt til å rykke ut.

Skal familien i selskap, på skoleavslutning eller på fotballkamp, må de reise i to biler, alltid beredt på at den ene må reise med en gang alarmen går. Rett før dattera i huset skårer sitt første mål på fotballbanen eller når sønnen skal starte i sitt første skirenn, må far eller mor dra av sted for å rette feil, mens barna blir overlatt til andre foreldre som må bringe disse heim.Midt på natta begynner radiosambandet å sende ut alarmer, telefonen ringer, og mens montøren rykker ut for å ordne strømmen vår blir den andre sittende igjen med en våken familie urolig for den som reiste ut i uværet.

Montøren rykker ut, uansett ... opp på fjellet i vær som har fått andre til å følge Fjellvettreglene og søkt ly, inn i skogen og opp bratte fjellsider vassende i snø opp til livet med kun lyset fra en hodelykt, mens haglbygene pisker i ansiktet. Langs glatte svaberg i sjøsprøyten fra stormens herjinger. Alt mens de skal leite etter og reparere feil på elektriske anlegg som kan ha skader som gjør jobben ekstra farlig og belastende. Energimontøren rykker ut til trafikkulykker og branner, de kopler fra strømmen ved siden av bilvrak med hardt skadde personer, de klatrer opp i stolper og kopler fra strømmen til bolighus i brann mens dramatiske scener utspiller seg foran de. Alt dette uten å delta i debrif og profesjonelle oppfølging mannskaper fra brann, politi og ambulanse har tilbud om.

KS Bedrift og Regjeringen hevder moderne teknologi gjør jobben mindre belastende, men da får de også konkretisere hvordan en smarttelefon skal kunne hjelpe en montør fram i djupsnøen i storm på jakt etter en linjefeil eller med å få samlet krefter etter en uke med masse utrykninger og tungt arbeid til alle døgnets tider. Støtt de streikende i energiselskapene, de er på vakt, klare til å rykke ut for at vi skal våkne hver dag til et hus og samfunn som fungerer, og la oss være enige om at når de er ferdige med innsatsen etter en uke, så fortjener de tilstrekkelig hvile for å samle nok krefter til en ny økt.EL og IT Forbundets medlemmer er i streik for tilstrekkelig hvile, støtt opp om saka så får vi fortsatt stolte energimontører i stand til å være våre helter!

Innlegget er skrevet av Stig Andre Heggem, EL og IT Forbundet Møre og Romsdal og har stått på trykk i Driva og Åndalsnes Avis.

Del: